Osallistuin ammattikorkeakoulumme sisäiseen koulutuswebinaariin "Arviointikeinoja digiympäristössä" 12.10.2017. Webinaarin aloitusosassa käsiteltiin yleisesti osaamisen arviointia ja sen tavoitteita ammattikorkeakoulussa sosiaali- ja terveysalan lehtori Elina Jouppila-Kupiaisen johdolla. Keskityn tässä tekstissä ensisijaisesti tämän aiheen käsittelyyn, sillä on oleellista ymmärtää arvioinnin kriteerejä ja sitä ohjaavia sääntöjä ennen kuin on tarkoituksenmukaista syventyä erilaisiin digityökaluihin joilla sitä käytännössä voi toteuttaa. Käytetty materiaali perustuu pitkälti Jouppila-Kupiaisen esitykseen, joka selkeydessään auttoi minua hahmottamaan arvioinnin perusteita ja haluan tässä itselleni "kirjoittaa auki" esityksen sisällön muistaakseni sen paremmin.
Mitä arviointi on?
Meillä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa tutkintosääntö (1.1.2017) määrittää tarkemmin osaamisen arviointiin liittyvät käytännöt: milloin arviointi suoritetaan, arviointiasteikot, uusinnat, korottaminen ja oikaiseminen). Ylemmälle ja alemmalle AMK-tutkinnolle on omat arviointikriteerinsä.
Moduuliarviointi
Jouppila-Kupiaisen mukaan yksi helposti unohtuva näkökulma on moduuliarviointi. Tämä tarkoittaa sitä, että arvioidaan yksittäisten opintojakson lisäksi moduuleja, eli laajempia kokonaisuuksia joita opetussuunnitelmassa on ydin- ja täydentävän osaamisen alla (ks. alla oleva kuva Opetussuunnitelmasta, otsikot sinisellä).
Moduulin arvioinnin tehtävänä on jäsentää ja rakentaa opintojaksojen tuottamaa osaamista isommaksi kokonaisuudeksi. Parhaimmillaan moduuliarviointi ohjaa opiskelijaa reflektoimaan oman ammatillisen osaamisen kehittymistä. (Jouppila-Kupiainen, 2017).
Arvioinnin osalta on hyvä muistaa, että se on kuvaus tiettynä hetkenä opiskelijalla olevasta osaamisesta, mutta oppiminen ei toki lopu siihen. Opiskelija voi saada arvioinnista parhaassa tapauksessa eväitä siihen, mihin kannattaisi jatkossa keskittyä jotta osaaminen syvenisi, ja hahmottaa omia vahvuuksia ja heikkouksiaan. Kuten itse yritän opiskelijoilleni aina sanoa: "Älkää keskittykö saamaanne numeroon vaan pohtikaa ennemmin, mitä uutta opitte, ja onko se sellainen aihe tai asia, josta haluaisitte kenties tietää vielä lisää."
Lähteet:
1. Elina Jouppila-Kupiainen, 12.10.17, Osaamisen arviointi ja sen tavoitteet amk:ssa, sisäinen koulutuswebinaari.
2. Xamk, Osaamisen arviointi (sivulla vierailtu 25.10.17) https://www.xamk.fi/koulutus/opintoihin-liittyva-ohjaus-ja-ohjeet/
3. Xamk tutkintosääntö (sivulla vierailtu 25.10.17) https://www.xamk.fi/wp-content/uploads/2016/06/Tutkintosaanto-2017.pdf
4. Xamk opetussuunnitelma, myynnin ja markkinoinnin monimuotototeutus 2016. (sivulla vierailtu 25.10.17) http://opinto-opas.xamk.fi/index.php/fi/30/fi/6855/MY16SA/year/2016
Mitä arviointi on?
Arviointi on osa opiskelijan oppimispolkua. Arvioinnilla ohjataan, motivoidaan ja kannustetaan opiskelijaa osaamisen tavoitteiden saavuttamiseen. Tämä koskee myös niitä tavoitteita, joita opiskelija on itse asettanut opiskelulleen. Tarkoituksena on antaa palautetta
opiskelijalle sekä opettajalle opintojakson onnistumisesta. Osaamisen
arviointi perustuu opintojakson ja koko koulutuksen ennalta määriteltyihin osaamistavoitteisiin, ja sen tarkoituksena on valmistaa opiskelijaa asiantuntijatyöhön.
Arviointi ei mielellään tapahdu vain tenttiin perustuen opintojakson lopussa, vaan sen tulisi sisältää myös väliarviointia tai muuta jatkuvampaa arviointia. Arviointi voi pohjautua sekä opettajan, opiskelijan itsensä, työelämän että vertaisarvioinnin antamaan palautteeseen. On siis tärkeää, että opiskelija itsekin tietää, mitkä ovat opintojakson arviointiperusteet ja -kriteerit. Ne siis tulee olla kerrottuna opintojaksokuvauksissa, ja niiden tulee olla linjassa koko koulutuksen ja yleisten osaamistavoitteiden kanssa. Nämä tulee käytännössä käydä yhdessä läpi jokaisen opintojakson alussa jotta tavoitteet ovat kaikille osapuolille selvät.
Alla oleva dia (Jouppila-Kupiainen, 2017) kuvaa arvioinnin perusteita Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa:
Arviointia ohjaavat säännöt
Suomessa ammattikorkeakouluissa osaamisen arvioinnin lähtökohtana on kansallisen tutkintojen viitekehyksen (NQF) mukainen osaaminen (tiedollinen osaaminen ja taidollinen osaaminen sekä ryhmä/johtamisosaaminen/vastuunottaminen). NQF:n taustalla ovat euroopanlaajuiset osaamisen kuvaukset (EQF). Näiden lisäksi huomioidaan koulutusten omat osaamistavoitteet sekä ammattikorkeakoulujen yleiset osaamistavoitteet. (Jouppila-Kupiainen ja Xamk, Osaamisen arviointi, 2017).
EQF:stä ja NQF:stä on olemassa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun oma
sovellus (AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko), jota käytetään
opintojen arvioinnissa. Opintojaksot arvioidaan asteikoilla hylätty/1 –
5 tai hyväksytty/täydennettävä. Hyväksytty taso on arvosana 1. (Xamk, Osaamisen arviointi, 2017).
Meillä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa tutkintosääntö (1.1.2017) määrittää tarkemmin osaamisen arviointiin liittyvät käytännöt: milloin arviointi suoritetaan, arviointiasteikot, uusinnat, korottaminen ja oikaiseminen). Ylemmälle ja alemmalle AMK-tutkinnolle on omat arviointikriteerinsä.
Moduuliarviointi
Jouppila-Kupiaisen mukaan yksi helposti unohtuva näkökulma on moduuliarviointi. Tämä tarkoittaa sitä, että arvioidaan yksittäisten opintojakson lisäksi moduuleja, eli laajempia kokonaisuuksia joita opetussuunnitelmassa on ydin- ja täydentävän osaamisen alla (ks. alla oleva kuva Opetussuunnitelmasta, otsikot sinisellä).
Xamk Opetussuunnitelma, myynnin ja markkinoinnin monimuotototeutus 2016.
Moduulin arvioinnin tehtävänä on jäsentää ja rakentaa opintojaksojen tuottamaa osaamista isommaksi kokonaisuudeksi. Parhaimmillaan moduuliarviointi ohjaa opiskelijaa reflektoimaan oman ammatillisen osaamisen kehittymistä. (Jouppila-Kupiainen, 2017).
Arvioinnin osalta on hyvä muistaa, että se on kuvaus tiettynä hetkenä opiskelijalla olevasta osaamisesta, mutta oppiminen ei toki lopu siihen. Opiskelija voi saada arvioinnista parhaassa tapauksessa eväitä siihen, mihin kannattaisi jatkossa keskittyä jotta osaaminen syvenisi, ja hahmottaa omia vahvuuksia ja heikkouksiaan. Kuten itse yritän opiskelijoilleni aina sanoa: "Älkää keskittykö saamaanne numeroon vaan pohtikaa ennemmin, mitä uutta opitte, ja onko se sellainen aihe tai asia, josta haluaisitte kenties tietää vielä lisää."
Arvioinnin lopuksi (Jouppila-Kupiainen, 2017).
Lähteet:
1. Elina Jouppila-Kupiainen, 12.10.17, Osaamisen arviointi ja sen tavoitteet amk:ssa, sisäinen koulutuswebinaari.
2. Xamk, Osaamisen arviointi (sivulla vierailtu 25.10.17) https://www.xamk.fi/koulutus/opintoihin-liittyva-ohjaus-ja-ohjeet/
3. Xamk tutkintosääntö (sivulla vierailtu 25.10.17) https://www.xamk.fi/wp-content/uploads/2016/06/Tutkintosaanto-2017.pdf
4. Xamk opetussuunnitelma, myynnin ja markkinoinnin monimuotototeutus 2016. (sivulla vierailtu 25.10.17) http://opinto-opas.xamk.fi/index.php/fi/30/fi/6855/MY16SA/year/2016
Comments
Post a Comment