Skip to main content

Kaupunkisuunnittelua Lego-työpajassa

Lauantaina 7.10.2017 osallistuin tyttäreni kanssa lasten ja nuorten Arkkitehtuurikoulu Arkin järjestämään Lego-kaupunkisuunnittelutyöpajaan. Arkkitehtuurikoulu Arkin toiminta perustuu lakiin taiteen perusopetuksesta (633/1998) sekä sitä täydentävään asetukseen (813/1998).



Arkin opetus ei varsinaisesti siis ole ammattiin tähtäävää, mutta tämän harrastuksen kautta lapsi tai nuori voi hyvinkin tiedostaa tällaisen alan olemassaolon ja innostua hakeutumaan arkkitehtonisiin ammattiopintoihin myöhemmin. Työpajassa käytettiin Legoja, joita nykyään käytetään myös opettamallani liiketalouden alalla mm. ns. osallistavissa tutkimus- ja kehitysprojekteissa joissa yritykset pyrkivät innovoimaan uutta ja ymmärtämään syvällisesti esimerkiksi asiakkaidensa tai kohderyhmänsä tulevaisuuden suunnitelmia, unelmia tai palveluiden käyttökokemuksia.

Arkissa voi harrastaa 4-vuotiaasta aina 19-vuotiaaksi. Opetus on tavoitteellista ja vuodesta toiseen etenevää. Arkissa tehdään kaikenlaisia ja kaiken kokoisia rakennelmia eri materiaaleista, piirretään ja suunnitellaan, tehdään pienoismalleja, tutkitaan mm. rakenteita, muotoja, mittakaavaa, värejä, valoa ja varjoa, sekä tehdään tutustumiskäyntejä mielenkiintoisiin näyttelyihin ja taloihin. Työskentelyn pääpaino on aktiivisessa, omakohtaisessa kokeilemisessa ja kolmiulotteisessa rakentelussa. Tärkeintä työskentelyssä on itse oppimisprosessi; tekemisen ilo ja keksimisen riemu, oikeita ja vääriä vastauksia ei ole, on yhtä paljon erilaisia näkökulmia kuin on tekijöitäkin. (Lähde: www.arkki.net)



Lauantain työpajan tavoitteeksi oli määritelty etukäteen, että jokainen osallistuja saa rakentaa Legoilla oman rakennuksen oikean asemakaavan päälle, ja että siellä tutustutaan kaupunkiin eri perspektiiveistä ja pohditaan, millainen on viihtyisä kaupunki. Ohjaajana oli Vantaan kaupungin suunnitteluarkkitehti.


Legojen hyödyntäminen ja kaupunkiympäristön hahmottaminen ja sen suunnittelusta oppiminen itse rakentamalla olivat syitä, miksi kiinnostuin työpajasta. Tarkoituksena siis oli, että tyttäreni kanssa voisimme tehdä yhdessä jotain mukavaa, ja samalla saisin käytännön vinkkejä itsekin siihen, miten Legoja voi käyttää tavoitteellisesti uusien ideoiden kehittelemiseksi ja oppia käsillä tekemällä ja keskustelemalla sen sijaan, että joku luennoisi tai itse lukisi tekstiä esim. kirjasta. Tämä tuki omaa tavoitettani siitä, että kehittyisin opettajana entistä käytännönläheisemmäksi ja avoimemmaksi kokeilemaan opiskelijoita aktivoivia opetusmenetelmiä. Ennen työpajaa päätinkin, että pyrin havainnoimaan erityisesti ohjaajan tapoja johdattaa osallistujia asian äärelle, ohjata käytännön rakennusprosessia ja tarkastella lopputulosta.

Opettajaopintojeni aikana olen entistä enemmän alkanut arvostamaan kokemuksellisuuteen perustuvaa oppimista ja uskon sen tehoon. Kun katson taaksepäin omaa opiskeluaikaani yliopistossa huomaan, että se oli pedagogisesti ajatellen hyvin yksipuolista: massaluentoja oli paljon, innovaatio- ja kehittämisosaamista ei opetettu kirjojen ulkopuolelta tekniikoiden osalta mitenkään ja käytännön harjoittelu tai oikeiden yritystoimeksiantojen tekeminen oli täysin oman verkoston ja aktiivisuuden varassa. Liike-elämässä myöhemmin käytännön kokemusta toki nopeasti tuli, mutta erityisesti uusien toimintamallien kehittämisessä, ideoinnissa ja muissa ns. luovissa toiminnoissa tunsin olevani heikoilla. Loogisuutta ja rationaalisuutta on sen sijaan tullut kehitettyä paljonkin. Liiketoiminnassa kuitenkin nykyisin entistä enemmän täytyy osata kehittää lisäarvoa, uusia toimintatapoja ja innovaatioita pärjätäkseen kilpailussa. Siksi koen, että kaupallista alaa tulisi opettaa laajasti eri menetelmin ja näyttää opiskelijoille mallia eri lähestymistavoista. En opettajana edelleenkään koe olevani vahvimmillani näissä ns. kokeilevissa, hands-on harjoituksissa, mutta koen ne hyvin palkitsevina silloin kun ne onnistuvat ja ryhmän saa aktiivisesti työskentelemään passiivisen kuuntelemisen ja katselemisen sijaan.

Ohjaaja aloitti kaupunkisuunnittelu-työpajan esittelemällä itsensä ja taustansa sekä kertomalla vähän Arkin toiminnasta. Hän esitteli myös asemakaavan (Pariisin keskusta 1:500) ja erilaiset Lego-laatikot.
Tämän jälkeen hän kyseli, mistä kaikesta kaupunki osallistujien mukaan rakentuu. Tässä tapauksessa osallistujat olivat pitkälti hyvin pieniä lapsia, joten kovin vaikeita heiltä ei olisi voinut kyselläkään. Tähän kohtaan olisin kaivannut kuitenkin vähän keskustelua yhdessä siitä, mikä tekee kaupungista hyvän. Uskon, että lapsetkin olisivat jotain keksineet, ja vanhemmat nyt ainakin. Tämä osuus ohitettiin kuitenkin hyvin nopeasti, eikä ohjeistus sen suhteen ollut kovin syvällistä. Siirryimme nopeasti käytännön ohjeisiin Legojen käytöstä ja rakennusten sijoittamisesta kartalle, ja tämän jälkeen ryhdyimme heti rakentamaan. Pääasiassa lasten ollessa kyseessä, mielikuvitusta toki riitti rakennusten ja niiden käyttötarkoituksen suunnittelussa omasta takaa. Osallistujia olisi kuitenkin vahvemmin voinut ohjata pohtimaan hyvän kaupungin ominaisuuksia. Tulokset olisivat voineet yllättää eri tavalla.

Ohjaaja kierteli pöytäryhmissä, ja otti kyllä hyvin huomioon kaikki osallistujat. Meillä ei alkuperäinen uimahalli tyydyttänyt pientä rakentajaa, joten hän purki sen, mutta ohjaaja hienosti osasi ohjeistaa lastani sanomalla, että kartalla ei ole oikein mitään tornimaista vielä, joten hän voisi yrittää rakentaa jotain kapeaa ja korkeaa. Tämä oli hienovarainen ohje kokeilla jotain vähän yksinkertaisempaa ja omille taidoille sopivaa siten, ettei lapsi turhaudu. Sama voisi hyvin päteä aikuisiinkin. Ohjaaja myös rohkeasti kyseli, mitä kenenkin tuotokset kuvaavat, ja millaisista osista ne koostuvat.

Lopulta asemakaavakartta oli lähes täynnä rakennuksia, ja ohjaaja kokosi osallistujat sen ympärille lopputulosta tarkastelemaan. Kaikki halukkaat saivat esitellä oman rakennuksensa (tai useamman). Tilanne oli hyvin avoin ja tuloksia tarkasteltiin ihaillen, mikä oli osallistujille rohkaisevaa. Tässäkin olisi ollut kuitenkin hauskaa sekä opettavaista kaikille kuulla, miksi tällaiset rakennelmat kartalle valikoituivat ja miten ne sopivat miellyttävään kaupunkiympäristöön. Teema olisi näin pysynyt paremmin osallistujien mielessä.

Yhteenvetona työpaja oli mukava ja opettavainen, ja lapset/nuoret selvästi nauttivat. Olen itse viimeaikoina paljon pohtinut sitä, miten oppimisen tavoitteellisuudesta ja omista pedagogisista ratkaisuista voi tehokkaasti viestiä ohjattavalle ryhmälle, ja ehkä sen vuoksi kiinnitän paljon huomiota tähän osuuteen myös toisten ohjaamissa tilanteissa. Sain itselleni inspiraatiota ottaa taas Legot mukaan omaan opetukseen, kun jo ensi viikolla käsittelemme International Services Marketing -kurssilla käyttäjäymmärryksen keräämistä ja palveluiden kehittämistä. Ohjaan opiskelijoille yhden harjoituksen, joka havainnollistaa sitä, miten konsepteja voidaan kehitellä ja ns. aineettomia ideoita jakaa esimerkiksi tiimin sisäisesti paremmin, kun ne saadaan Legoilla konkreettisesti näkyviksi.


Kuvien lähteet: Kaksi ensimmäistä kuvaa www.arkki.net, viimeinen kirjoittajan oma.


Comments

Popular posts from this blog

Mikä käyttöteoria minua ohjaa? Osa 1/2

Pedagogisessa ajattelussa oleellista on henkilökohtainen uskomusjärjestelmä, ns. käyttöteoria. Sinikka Ojasen (2006, 86) mukaan käyttöteoria on kuin sisäänrakennettu malli toiminnalle tai ohjausjärjestelmä. Sisäinen ohjausjärjestelmä ohjaa ihmistä toimimaan tietyllä tavalla. Toimintaa ohjaavat ihmisen uskomukset, ennakkokäsitykset, arvot ja tiedot. Tuntemalla oman käyttöteoriansa ihminen voi tulla tietoiseksi omaa työtään tai toimintaansa koskevia uskomuksia, ennakkokäsityksiä ja rutiineja. (Ojanen 2006, 86.) Käyttöteoria rakentuu henkilökohtaisista kokemuksista. Kokemukset voivat olla muodoltaan niin lukemista, kuuntelemista, katselemista kuin tekemistä (Ojanen 2006, 88). Tulkitsen tämän niin, että opettaja joutuu tai pääsee pohtimaan sitä, miksi toimii niinkuin toimii? Miksi valitsen opettaa tällä tavalla? Miten arvotan erilaisia opettamisen ja oppimisen menetelmiä? Oulun yliopiston (ei vuosilukua, 5) mukaan omaa kasvatusta ja opetusta koskevaa käyttöteoriaa voi reflektoida j...

Henkilökohtaistaminen, osaamisperustaisuus sekä tutkiva ja kehittävä työote opiskelijan näkökulmasta ammattikorkeakoulussa

Työn opinnollistaminen ja opiskelun henkilökohtaistaminen Työn opinnollistaminen on uusi, vaihtoehtoinen tapa opiskella ammattikorkeakoulussa. Oppiminen viedään luokkahuoneista työpaikoille. Tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja kytkemällä työelämässä hankittua kokemusta aiheeseen liittyvään tietoperustaan. (Verkkovirta internet-sivu, Hankkeen tavoite). Nähdäkseni tämä on linjassa myös meneillään olevan toisen asteen ammattikoulutuksen reformin kanssa: opiskelua tapahtuu entistä enemmän luokkahuoneen ulkopuolella. Oleellista opiskelijan kannalta on kuitenkin ymmärtää, että "työkokemus vuosina ei sinällään korvaa opintojaksojen suorittamista vaan arviointi pohjautuu osaamisen tunnistamiseen ja osoittamiseen (näyttöön)" (Verkkovirta, Osataan -työkaluja suomeksi, Työtehtäväpassi). Opinnollistamisen lähtökohtana on ajatus, että työtä tekemällä opitaan ja kehitytään hyvin monitasoisesti. Käytännön työssä esiin nousevat, tiedostettavat ja työtä...

Mikä käyttöteoria minua ohjaa? Osa 2/2

Edellisessä postauksessani Mikä käyttöteoria minua ohjaa? Osa 1/2 esittelin Oulun yliopiston (ei vuosilukua, 5) kysymyksiä, joiden mukaan omaa kasvatusta ja opetusta koskevaa käyttöteoriaa voi reflektoida ja kehittää. Oppimiskäsityksiäni käsittelin jo tuossa aikaisemmassa tekstissäni, ja nyt palaan  muutamiin listan kysymyksistä. Millaisena näen itseni opettajana? Millainen on oppimiskäsitykseni? Mihin uskomuksiin ja arvoihin pedagoginen käyttöteoriani perustuu? Miten näen itseni osana kasvattavaa yhteisöä? Kuten ensimmäisessä käyttöteoriaa koskevassa tekstissäni totesin, oppimis-ohjauskäsitykseni on tällä hetkellä ehkä eniten sosio-konstruktiivinen.. Outi Pylkän (ei vuosilukua) mukaan tällaista oppimista tukevia työskentelytapoja ovat mm. mallintaminen, oppimistehtävät, tiedon hankinta itsenäisesti ja sen rakentelu yhdessä, ilmaiseminen, reflektio ja tutkiminen. Tunnistan näistä pitkälti oman tapani opettaa. Opetuksessani aloitan yleensä siitä, että esittelen joitain...