Työpaikallamme järjestettiin lukuvuoden aloittajaiseksi koulutus, jonka vetäjänä toimi Kirsi Viitanen Eduta Oy:sta. Viitanen on myös Kehittämispäällikkö
ja koulutussuunnittelija Poliisiammattikorkeakoulussa.
Koulutus sattui hyvään aikaan omien pedagogisten
opintojeni kanssa, sillä verkkopedagogiikka on yksi niistä aiheista,
joihin haluan perehtyä. Koulutuksessa käsiteltiin seuraavia aiheita:
- Digitalisaatio ja verkko-opetuksen laadun osa-alueet
- Opetuksen suunnitteluprosessi ja linjakas opetuksen suunnittelu
- Sulautuva oppimisen ja käänteisen opetuksen periaatteet
- Verkko-opetuksen tähtimalli
Asiaa oli siis paljon. Kaikkea ei ole tarkoituksenmukaista tässä käsitellä,
mutta nostan tiettyjä muistiinpanojani esiin, erityisesti verkkototeutuksien
käytännön suunnitteluun liittyen.
Ensinnäkin puhuimme siitä mitä tarkoittaa sulautuva opetus. Tämä oli
minulle ennestään tuntematon termi. Sulautuvalla opetuksella tarkoitettaan
pitkälti sitä, miten lähiopetusta, etäopetusta (digi), ja käytännön harjoittelua
yhdistetään tietojen ja taitojen opiskelemiseksi. Lähtökohtana tulisi aina olla
oppijalähtöisyys: mitä opiskelija tarvitsee oppiakseen parhaiten? Tästä
ajatuksesta tulisi kaiken suunnittelun alkaa. Tämä on samansuuntainen ajatus
kuin markkinoinnissa ja liiketoiminnassa paljon keskusteltu asiakaslähtöisyys,
eli täytyy pohtia ja jollain tasolla ymmärtää, millaisia tarpeita ja toiveita
asiakkaalla on. Samoin kuten liike-elämässä, opettajalla on oltava selkeä ymmärrys
siitä, ketä opiskelijat ovat. Itselläni vahvistuikin ajatus, että opettajat voisivat
opetuksen ja tutkintojen suunnittelussa hyötyä samanlaisista profilointi- ja customer
persona –työkaluista kuin mitä markkinoinnin suunnittelussa käytetään.
Tämän jälkeen on mietittävä, mitä opiskelija voi oppia vertaisryhmässä,
mitä itsenäisesti opiskellen, ja mikä sisältö on niin arvokasta, että siihen
kannattaa käyttää opettajan ohjausaikaa. Tässä määrittelyssä voi auttaa myös
ns. ydinainesanalyysi, jonka avulla määritellään se osaaminen, joka jokaisen
osallistujan tulisi jakson/kurssin jälkeen osata verrattuna siihen tietoon,
joka on enemmän nice-to-know –tasolla.
Verkossa opiskelijoita tulisi Viitasen mukaan puhutella henkilökohtaisesti
Sinä-muodossa, ei passiivissa tai kolmannessa persoonassa. Ohjeet tulisi
aloittaa tyyliin ”Sinä kirjoitat…” , ”Sinä luet…” jne.
Verkkokurssilla on myös tärkeää luoda illuusio siitä, että opettaja on
läsnä. Opettajan tulisi siis jättää digitaalisia jälkiä, esimerkiksi pieniä
viestejä alustalle/opiskelijoille tai kertoa etukäteen, että hän käy
kurssialustalla kolme kertaa viikossa (ja tietysti myös käydä siellä sovitusti).
Aikataulutuksen on myös oltava selkeä. On hyvä luoda kalenteri tai Moodlen
sivu-painikkeella kohta, josta suoraan näkee mitä tehtäviä on tehtävä, ja
milloin ovat niiden deadlinet.
Ryhmäyttäminen on oleellista myös verkossa tapahtuvassa opiskelussa. Ryhmäyttämiseen
on erilaisia keinoja; yksi käytetyimmistä on varmasti pyytää jokaista
esittelemään itsensä lyhyellä tekstillä ja mahdollisesti kuvalla. Lisäksi opiskelijoita
voi pyytää kertomaan siitä, miksi he ovat kyseisellä kurssilla ja mitä he siltä
odottavat. Tähän voi käyttää esimerkiksi Moodlen Sanasto-aktiviteettia.
Verkkokurssin pienryhmissä 4 henkilöä on usein sopiva määrä. Keskustelu
pysyy koossa, vapaamatkustajana on vaikea olla ja jos joku jättää kurssin
kesken, ei ryhmästä vielä tule liian pientä. Yksi Viitasen antama vinkki liittyi
ryhmäkeskusteluihin: pienryhmille on annettava selkeät ohjeet/aiheet, joita
jokainen työstää ensin itsenäisesti esim. lukemalla, katsomalla videon tms. Sen
jälkeen ryhmä pohtii asiaa yhdessä, ja opettaja antaa selvän ohjeen myös siitä,
mitä keskustelun lopputuloksena tai tuotoksena on synnyttävä. Tämä oli hyvä
ohje omaa työskentelyäni ajatellen: Olen aiemmin luonut keskusteluryhmiä ja
antanut opiskelijoille materiaalia tutustuttavaksi, mutta en todennäköisesti tarpeeksi
tarkkoja ohjeita siitä, mitä lopputuloksen on oltava. Tämän siis pistän jatkoa
varten korvan taakse.
Hyvä huomio Viitaselta oli myös se, että Moodlessa on hyvä välttää
Tehtävä-työkalun käyttöä palautuksissa. Tällöin opiskelijoilla ei ole
mahdollisuutta nähdä toistensa palautuksia ja oppia niistä. Aika harvoin on
sellaisia tehtäviä, jotka ovat niin henkilökohtaisia ettei niitä voisi toisten
kanssa jakaa. Näinollen on usein parempi käyttää joko avointa keskustelufoorumia
tai kysymys-vastaus –toimintoa. Jälkimmäinen mahdollistaa sen, että opiskelija näkee
toisten vastaukset vasta kun on palauttanut oman tuotoksensa. Tällöin asiaan on
tutustuttava itse, mutta sen jälkeen voi vielä kommentoida toisten vastauksia.
Tämä toimintamalli tukee paremmin yhteisöllistä oppimista ja tiedonrakentamista,
joka onnistuu vain jos asioita tehdään, neuvotellaan ja rakennetaan
syy-seuraussuhteita yhdessä. Ryhmäkeskustelut voi edelleen organisoida siten,
että opiskelijat jaetaan Moodlen Ryhmä-toiminnolla ryhmiin etukäteen, ja
keskustelut voivat tapahtua joko erillisisissä ryhmissä (jolloin ryhmät eivät
näe toistensa tuotoksia) tai näkyvissä ryhmissä (jolloin ryhmät näkevät
toistensa tekstit mutta eivät pääse niitä kommentoimaan).
Yleisesti ottaen opiskelijoilla ei kannata teettää tehtäviä, jotka eivät
vaikuta loppuarvosanaan. Tehtävien suunnittelussa kannattaa siis soveltaa
keppiä ja porkkanaa, muuten tehtävät jäävät todennäköisesti tekemättä.
Keskustelimme vielä lopuksi arvioinnista, ja Viitanen antoi hyvän ohjeen
mm. isojen ryhmien arviointiin vertaisarviointimenetelmää käyttämällä. Tässä
mallissa opiskelijoille annetaan etukäteen selkeä kuvaus siitä, millaisin
kriteerein töitä arvioidaan. Tämän jälkeen jokainen ryhmä arvioi esim. kaksi
muuta vertaisryhmää näihin kriteereihin perustuen, ja lisäksi tekee myös oman
ryhmän itsearvioinnin samoin perustein ja näihin kahteen edelliseen
vertaamalla. Kaikkien ryhmien arviointi on myös perusteltava sanallisesti.
Opettaja sitten antaa arvosanan vain sen perusteella, mitä vertaisarviointi
arvosanaksi tuottaa, toki tarkistaen että arviointi on tehty ohjeita
noudattaen.
Koulutuksen aikana tuli ilmi myös ilmainen lisäosa H5P jota Moodlessa voi
käyttää interaktiivisuuden lisäämiseksi verkkoalustalla. Siitä löytyy lisää
tietoa täältä https://h5p.org/. Aion tutustua
tähän jatkossa tarkemmin.
Kirsi Viitasen itse aiemmin
Slidesharessa jakama materiaali löytyy täältä
Tämä materiaali
on tehty aiemmin eikä se ole identtinen sen kanssa, mitä meidän
koulutuksessamme käsiteltiin, mutta se antaa hyvän käsityksen siitä, millaisia
sisältöjä meillä oli.
Comments
Post a Comment